Ga naar de inhoud

Arjan

Leuk onderwerp. Een hoed is vaak een mooi onderwerp voor een straatfoto.

Je hebt veel diagonale lijnen. De voorste is onscherp en geeft wat diepte mee. 

De compositie kan wat mij betreft nog wel strakker. Hij loopt naar beneden toe, maar ik zie boven hem meer ruimte. Ook is links in beeld heel veel ruimte, zonder dat dat het onderwerp versterkt. 

Het liefst zou ik het onderwerp op de linker trap hebben, dan kun je meer van de zwarte muur laten zien en minder van de betonnen trap. Die is namelijk minder mooi en een stuk drukker dan de zwarte muur. 

Ik denk dat zwart-wit hier een goede keuze was. 

Interessante locatie! Ik heb hier wat rondgezworven toen het nog in aanbouw was en wil er zeker nog eens wat mee proberen.

De timing is mooi gelukt, hij staat op een mooi moment in de stap op de foto. De benen komen goed los van de achtergrond (donker vs licht). Dat geldt net wat minder voor zijn hoofd. Als hij iets verder doorloopt, komt hij met z’n hoofd voor het lichtste deel van de foto en knalt hij er nog meer uit. 

Ik zou hier fors bijsnijden. Je kunt hier prima een vierkante uitsnede van maken door een groot deel van de onderkant weg te snijden. 

De straat op de voorgrond voegt voor mij weinig toe en maakt dat ik het gevoel krijg dat ik wel heel ver van hem af sta. 

 

Interessante compositie! Gedurfd om het onderwerp zo ver bovenin te plaatsen. Volgens klassieke compositieregels moet er een groot stuk van de onderkant af, maar ik vind het hier wel sterk werken. 

Het geeft een beetje het effect van negatieve ruimte: je hebt een groot deel van de foto waar heel weinig gebeurt en dat geeft een mooi contrast met het kleine deel waar wel wat gebeurt. 

Dit vind ik je sterkste foto.

Leuk! Je ziet niet vaak dat zo’n ultra groothoek goed werkt bij straatfotografie. Hier komt het het lijnenspel zeker ten goede. Die komen heel mooi uit en maken dat je echt de foto ingezogen wordt.

Het nadeel is dat het onderwerp niet heel veel aandacht krijgt. De onderwerp separatie is hier ook minder sterk: zij is vrij donker en direct achter haar is het ook wat donkerder. 

Haar blik vind ik ook niet heel mooi. Ze kijkt recht in de camera en dat kan soms heel sterk werken, maar hier is het meer twijfelachtig.

Hier vind ik de reclameborden door de metro heen een mooi effect geven. Dat zou op zichzelf al een interessante foto kunnen zijn. Zeker die man links! 

Ik vind het bij deze foto jammer dat echt alles bewogen is. Bewegingsonscherpte is meestal het mooiste als je een contrast hebt tussen beeldelementen die bewogen zijn en beeldelementen die scherp zijn. 

Omdat zij lopen, is 1/6 te lang om ze scherp te krijgen. Als het je gelukt was om de vloer en het plafond scherp te krijgen, dan zou dat me misschien niet eens zo storen. Nu zoeken mijn ogen een rustpunt in de foto, maar lukt dat niet zo goed. 

Dit vind ik je minste foto. 

Quincy

Een aantal foto’s waren wat kleiner uit de mail gekomen. 

Deze foto doet me denken aan foto’s van de Brooklyn Bridge. 

Het is wat mij betreft geen straatfoto, maar eerder architectuur / stedelijk landschap. 

Het effect vind ik sterk werken: je hebt hele krachtige verticale lijnen die zo hoog doorlopen dat de hoge gebouwen in de verte zelfs klein ogen. De lucht met de wolken erin voegt ook wat toe. Ik heb wel wat twijfels over de twee gebouwen links in beeld. Die staan er ook wat schuin op door het perspectief terwijl de rest van de foto erg strak is. 

Heel sterk moment! Tof hoe dat kind je recht aankijkt. Het is echt zo’n gestolen moment wat extra wordt benadrukt door dat bungelende handschoentje aan het touwtje van zijn mouw.

Het licht is ook erg mooi. Rechts staat nog een persoon en je ziet daarin nog een ander hoofd (misschien de spiegeling van jouw hoofd?). Dat vind ik al met al een interessante toevoeging.

De sfeer in kleur is erg mooi. Ik denk dat hij in zwart-wit ook mooi zou zijn, maar ik zou niet goed weten wat mijn voorkeur heeft. 

Dit vind ik je sterkste foto.

Hij zit daar wel leuk. Mooi in het zonnetje op het randje en het gebouw erachter vind ik ook een mooie toevoeging. De wolkjes in de lucht eveneens.

Ik stoor me hier wel aan de grote vuilnisbakken die direct achter hem staan. Ook vind ik dat er hier nog wat veel ruimte voor hem is. Daar zou ik een beetje van weghalen.

Dit vind ik je minste foto.

Dit vind ik al iets meer een straatfoto dan je eerste foto, maar ook niet echt. 

Maar ik vind het wel een mooie foto! JE oog wordt heel sterk getrokken naar de boot door het witte schuim rondom de boot. De compositie kijkt heel prettig: links bovenin heb je 2 hoge gebouwen en rechtsonderin de boot. Die verdeling klopt goed. 

De dreigende wolkenlucht maakt het plaatje voor mij af! 

Dit soort minimalistische foto’s kan soms heel sterk werken. De foto wordt beperkt tot een aantal lijnen en de schaduwen.

Dat komt hier wat minder goed uit doordat alles donker is. Het zou mooi zijn als de lichte lijnen nog wat lichter zouden zijn ten opzichte van de rest. Dit kan je misschien in de nabewerking nog wat voor elkaar krijgen. Dan wordt hij denk ik echt nog een klasse sterker! 

Het gevaar van minimalisme is dat alles wat je wel ziet, extra opvalt. Rechts bovenin in het hoekje zit nog een detail waar ik me licht aan stoor. Ook is er een donkere vlek precies tegen de schaduwen aan, waardoor zij minder goed loskomen. 

Rolf

Mooie onderwerp separatie. Zijn haar licht op door de zon, waardoor hij mooi loskomt van de donkere achtergrond. Zijn lichaam is heel donker en komt mooi weg tegen de lichte achtergrond.

De foto is verder een tikje druk, maar dat heb je nog knap opgelost: je ziet geen volledige auto’s, nummerborden o.i.d. Je ziet alleen maar delen van de auto’s, delen van de lantaarnpaal etc. Daardoor vind ik de foto als geheel niet te druk. 

Ik zou onderin nog een reepje wegsnijden, zodat er nog wat meer nadruk op de jongen komt te liggen.

Dit is wat mij betreft ook geen straatfoto, maar wel een goed decor voor een straatfoto. Stel je voor dat er één iemand zijn/haar hoofd over de rand steekt en in de verte kijkt. Of recht omlaag kijkt. Dat kan heel interessant zijn.

Nu is het meer een flink symmetrische architectuur foto. Hij heeft wat mij betreft potentie, maar mist een eyecatcher (de figuurlijke vrouw in de rode jurk).

Hier komt je onderwerp heel mooi los van de achtergrond. Een donker silhouet voor een lichte ruit. Dat werkt erg sterk. 

Ik zou hem nog wat bijsnijden om hem nog strakker te maken. Nu zie ik rechts een fiets en links een scooter. Dat wordt wat mij betreft teveel.

Ik zou ofwel allebei wegsnijden en een stuk dichter op het onderwerp komen, ofwel alleen de fiets wegsnijden. Maar ik neig meer naar de eerste optie: less = more. 

Dit vind ik je sterkste foto.

Mooi hoe de voorste fietser meer in het licht is dan de achterste. 

De diagonale lijnen gevenveel diepte mee en dat benadruk je mooi met de telelens hier. 

Ik vind de zwart-witomzetting een wat laag contrast hebben. Bij je andere foto’s vond ik dat sterker. Ik zou hier dus het contrast wat verhogen en hem misschien nog een stukje lichter maken. 

De compositie vind ik hier lastig. Hij voelt net niet helemaal lekker. De fietsers fietsen van iets links van het midden naar helemaal links. Het hele rechter deel van het beeld is leeg. Dat voegt wel iets toe met de diagonale lijn die daar begint, maar voelt voor mij toch wat leeg.

Ik denk dat de compositie hier het beste zou zijn als je 1 fietser hebt die links (voor ons) fietst en een stuk dichterbij is, en 1 fietser die rechts fietst en een stuk verder weg is. Maar dat is een kwestie van geduld en tijd 😉 

Grappig hoe ze hier zo plompverloren staan. Het contrast vind ik hier alweer wat mooier. 

Ik denk dat ik bij deze foto juist nog wat meer ruimte eromheen zou willen zien. Dat lijkt misschien wat gek, maar hoe ze daar staan, zou ik de leegte eromheen willen benadrukken. (Geen idee of dat kan natuurlijk, voor hetzelfde geld staan er heel veel mensen). Ik vond bij de foto van Quincy net die leegte op dit plein erg sterk werken. In combinatie met deze houding vind ik dat ook wel een interessante optie. 

Interessante grafische achtergrond met veel lijnen, een hoog contrast en boeiende reflecties.

Ik vind het hier wel jammer dat het onderwerp zowel in het echt (links) als in de reflectie (rechts) niet écht lekker loskomt. Dat is hier ook erg lastig, ik zou niet goed weten hoe je dat in deze specifieke situatie anders had kunnen doen. 

Dit vind ik je minste foto.

Mooie lijnen! Heel interessant.

Ik vind de auto’s wel storend. Ik zou lekker een stuk van de bovenkant afhalen. Niet teveel, maar precies zodat je de auto’s niet meer ziet. De bovenkant van het hek kan ik wel missen. Ik zou links ook wegsnijden tot je het asfalt niet meer ziet.

Je krijgt dan ook iets meer een open kader: nu lijkt het alsof je nog probeert om zowel links als rechts het hele hek erop te krijgen. Je mag daar best wat in snijden, zolang de gebogen vorm maar mooi zichtbaar blijft. 

Mooi gelukt! Zij is goed scherp en de metro is mooi bewogen. 

De kleuren vind ik hier ook heel mooi werken, die voegen echt wat toe. 

Ik zou ook hier een beetje bijsnijden. Links wat eraf en rechts wat eraf. Misschien wordt het dan wel een vierkante uitsnede. Dat kan ook sterk werken Nu vind ik aan de randen teveel storende elementen en dat is jammer. 

Het contrast tussen de snel bewegende metro en de stilstaande persoon die rustig haar telefoon checkt vind ik mooi werken. 

Steffi

Sfeervolle foto. 

De bovenkant van de voorste auto geeft mooi wat diepte mee. De felblauwe tassen trekken mooi de aandacht en de Mini vind ik hier ook een mooie auto om het plaatje af te maken.

Ik zou proberen om je camera iets lager te houden. Dan zie je precies de nummerplaat niet meer. Nu gaat daar toch aandacht heen: onbewust (of bewust) probeer je te lezen wat er op de nummerplaat staat.

Ook zou ik rechts wat weg willen halen, daar heb je een klein stukje rode auto. Rood trekt als kleur bovengemiddeld veel aandacht en dat leidt wat af.

Ik vind je nabewerking mooi, de kleuren komen erg goed uit. 

Hey die kennen we nog van de foto van Arjan! 

Deze foto heeft een vergelijkbare stijl als de foto hiervoor, een beetje duister, maar ook erg sfeervol. 

Bij deze foto is het onderwerp naar mijn mening te klein in het kader. Ik vind de blauwe ramen en de wolk rechts beide mooie elementen. Ook de hoed en hoe het licht daarop valt vind ik interessant. 

Misschien dat de foto nog sterker wordt door een groot deel van wat we links zien weg te halen. Dan komt de nadruk nog meer om de man en de andere sterke beeldelementen te liggen.

 

De schaduw is mooi: echt een zachte schaduw van een waterig zonnetje.

Bij deze foto vind ik het jammer dat het echt alleen om de fietser gaat. Bij de vorige twee foto’s vond ik ook buiten het onderwerp om nog interessante beeldelementen en die twee foto’s werden ook sterker doordat die andere beeldelementen het onderwerp versterkten. 

Hier voelt het wat meer als een fietser in zomaar een straat. Dat maakt de foto als geheel minder boeiend voor mij. 

Dit vind ik je minste foto. 

Deze foto heeft heel veel potentie. Ik vind het licht heel erg mooi en het onderwerp ook erg sterk. 

Wat mij betreft is hij wel echt te donker. Hij mag wel degelijk een donkere sfeer hebben, een beetje low key zegmaar. Maar in dit geval zijn zelfs de hooglichten donker. Ik denk dat ik het liefste hier de lichte delen fors lichter zou zien en de donkere delen een tikje lichter. 

Helemaal rechts in beeld zit nog een klein element wat ik eraf zou snijden.

In potentie vind ik dit je sterkste foto. 

Interessant beeld. 

De foto is erg rustig. We zien iemand het beeld uit bewegen en we zien haar gezicht niet. De nadruk komt te liggen op de mooie kleuren: het lichte blauw in contrast met de verder overwegend warme kleuren. 

 

De reflecties vind ik hier erg sterk. Ook heeft deze foto een interessante sfeer.

Wel is hij wat mij betreft te donker. 

En als ik naar de compositie kijk, vind ik het jammer dat alles in het midden gebeurt. Je hebt 2 verschillende personen. Er lijkt wat interactie te zijn vanuit haar naar hem, maar hij lijkt haar niet te zien. 

Ik zou in deze foto het liefst 1 iemand zien, of 1 aan de ene kant en 1 aan de andere kant van het beeld. 

De TL-lampen die keer op keer terugkomen in de foto vind ik een mooi detail!