Ga naar de inhoud

Dennis

Mooi vogelperspectief. Ik vind de jongen linksonderin in je kader ook een leuke toevoeging! 

Op technisch vlak valt me op dat bij deze foto en bij je laatste foto de lichte delen overbelicht zijn. Het verschil tussen de donkere schaduw van de bomen en de lichte weg is mooi, maar ik zou de foto wat donkerder belichten om te zorgen dat je detail blijft houden in de straat. Die is nu overbelicht. 

Leuk om met die spiegeling aan de slag te gaan! Ik vind het ook interessant hoe die vormen spiegelen. Het zijn geen rechte lijnen, maar het vervormt lekker en dat geeft een boeiend effect. 

Ik vind het wel jammer dat je hier heel goed ziet hoe vies de spiegeling is. Misschien dat je onder een andere hoek hier minder last van hebt.

Ook zou ik kijken of het lukt om de twee mensen nog prominenter in beeld te krijgen. 

 

Geweldig moment! Het was goed warm en dat breng je uitstekend over met deze foto. 

Grappig ook dat iedereen een andere houding heeft. De jongen die achterover ligt met de pet op z’n buik is mijn favoriet.

Ik denk dat deze foto ook erg goed uit zou komen in zwart-wit. Nu leidt de achtergrond nog een beetje af en ik vermoed dat de aandacht in zwart-wit nog meer uitgaat naar de jongens op de voorgrond. 

Ik ben zo vrij geweest om een voorbeeldje te maken. Klik door naar de rechter foto om te zien hoe hij in zwart-wit zou zijn.

Al met al heb je drie interessante foto’s ingestuurd. Ik vind het leuk om te zien hoe je op verschillende manieren te werk bent gegaan: bij de laatste foto stel ik me voor dat je snel gereageerd hebt op het moment, terwijl je bij die andere twee foto’s waarschijnlijk wat langer gewacht hebt bij een achtergrond tot het perfecte onderwerp langskomt.

Ik denk dat je technisch nog wel een stap zou kunnen zetten. Dat is niet verwonderlijk gezien je aangaf vooral binnen kunstwerken te fotograferen op een zo natuurlijk mogelijke manier. Dat is een compleet andere wereld

Netty

Wat een geweldig moment heb je hier gevangen zeg! 

Heel tof hoe ze bezig is met het fotograferen van zichzelf, maar hoe haar benen gewoon doorlopen. Dat maakt dat er veel beweging en snelheid in de foto zit. 

Je hebt wel pech met de plakstrip die op de spiegelwand zit, precies bij haar bril. Dat vind ik afleidend, maar dat is een van de kenmerken van straatfotografie: je hebt niet over alles controle. 

In de nabewerking zou ik er nog voor kiezen om haar gezicht wat lichter te maken. Niet extreem, maar wel wat. Dat gezicht is dé eyecatcher van deze foto, maar als je de foto door je oogharen heen bekijkt, valt op dat dit niet het lichtste deel is van de foto. Dat is nu eenmaal hoe het licht viel, maar je kunt er achteraf wel wat in bijsturen.

Ook denk ik dat deze foto erg sterk is in zwart-wit. Ik heb hier een voorbeeld van gemaakt en daarbij ook haar gezicht wat opgelicht om te laten zien hoe dat zou zijn (swipe naar rechts). 

Je hebt hier gewoon 3 verschillende snelheden vastgelegd! De sluitertijd was 1/15 en daarmee is de man op de fiets rechts in beeld haarscherp. Maar de fietser links is compleet bewogen. En de wandelaar links is licht bewogen. Dat vind ik een leuk effect. 

Qua compositie vind ik de verdeling net niet ideaal. Je hebt eigenlijk 3 elementen: het onderwerp (de persoon rechts) en de twee andere personen. Het liefst had ik daar meer een verdeling door je beeld van gezien. Dus dat de wandelaar mooi tussen de andere twee in staat bijvoorbeeld. 

Dat is zeker niet eenvoudig om te doen. Door op het moment veel verschillende foto’s te maken, verhoog je de kans dat het lukt (goede kans dat je dit al gedaan hebt). En hoe vaker je het doet, hoe meer je over dat soort dingen nadenkt in de split second waarop het moment plaatsvindt. 

Heel tof moment! 

Je hebt de fietser links groot en de fietser rechts klein, dat vind ik heel erg geslaagd. De locatie is vatbaar voor teveel symmetrie doordat je die twee bogen hebt. Doordat de ene fietser veel dichterbij is dan de andere, doorbreek de symmetrie.

Technisch kun je deze foto met een paar aanpassingen mijns inziens nog beter maken:

– De foto staat een tikje scheef. Ik zou hem kaarsrecht willen zien.

– De hooglichten ogen op mij overgecompenseerd. Ik snap dat je niet wil dat het uitgebeten is, maar ik vind de lichte delen van de foto nu net iets te donker waardoor de foto wat doffer oogt. Die zou ik dus wat lichter maken. Het akelige is dat dit heel erg wisselt per scherm hoe erg dit mij opvalt. Op het ene scherm is de foto perfect en op de andere vind ik de lichte delen te donker. Maar als ik naar het histogram kijk, zit er nog wel heel veel ruimte rechts. 

 

De diagonale lijn van de stoep vind ik overigens erg sterk werken. Die trekt de blik van de kijker verder de foto in. 

Je hebt een mooie serie gemaakt. Leuk ook dat elke foto een eigen stijl heeft: de eerste gaat echt om het moment en de persoon. Bij de tweede foto maak je heel mooi gebruik van een langere sluitertijd. En de derde foto is heel grafisch. Mooi om te zien hoe je verschillende dingen geprobeerd hebt. 

Ruud

Wat een heerlijk duistere foto zeg. 

De onderwerp separatie is hier erg goed gelukt: doordat de man voor het lichtste deel van de tegels loopt, komt hij goed los van de achtergrond en gaat alle aandacht naar hem uit.

De drie lampen linksbovenin vind ik ook een mooie toevoeging. En ik word er blij van dat de diagonale lijn van de stoep rechtsonderin precies in het hoekje uitkomt. 

Ik heb twee minimale puntjes van feedback op deze foto:

– De verticale lijnen lopen net niet helemaal recht. 

– Helemaal links in beeld heb je nog net een flintertje van een wat lichtere pilaar. Dat is zo’n dun stukje dat ik ervoor zou kiezen om dat bij te snijden. Nu ga ik als kijker twijfelen of het bewust is of niet en dat vind ik jammer.

Mooi moment heb je hier gevangen! 

De compositie zit goed in elkaar. Op de achtergrond lopen alle lijnen mooi recht en ik vind het heel prettig kijken hoe je alles hebt aangesneden: zowel de deur als de ramen zijn aangesneden, maar wel op een prettige manier. 

Ik vind het ook mooi hoe je langer naar de foto kunt kijken. Dan valt ineens die pijl op die wijst naar DDC. En dan ga ik me afvragen wat dat inhoudt. Of het valt me op dat bij het rechter raam de schaduw van het kozijn op het gordijn donkerder is dan links. 

Dat zijn allemaal extraatjes: het gaat immers om de man met de pet die wijst en de andere man die er een beetje achteraan sjokt, maar zoals ik tijdens de presentatie aangaf, is het heel fijn als het niet alleen om het onderwerp gaat, maar echt om het totaalplaatje.

Knap ook hoe je dat hek in de foto hebt kunnen verwerken. Toen we daar liepen, had ik het idee: dat hek verpest alles wat je van de overkant maakt. Maar dat blijkt toch zeker niet het geval 😉

Daar hebben we haar weer!

Ik vind het niet gek dat jij en Netty haar beiden gefotografeerd hebben. Een heel leuk onderwerp voor een straatfoto, zeker in combinatie met die spiegelwand. 

Ik vind deze foto minder strak dan de andere twee die je ingeleverd hebt. Dat heeft te maken met 2 punten:

– Ik zou hem toch ook omzetten naar zwart-wit. Hoewel ik moet toegeven dat dit wel echt een twijfelgeval is. Die oranje slippers zjin een heel leuk detail en die raak je dan kwijt. Maar het is een vrij drukke foto en in zwart-wit wordt hij zeker een stuk rustiger. Zoals gezegd, ik ben hier niet helemaal uit, maar ik heb als voorbeeld de foto in zwart-wit bijgevoegd. (swipe naar rechts).

– Hij staat scheef. En daar is nu helaas niks meer aan te doen. Want als ik hem recht zou zetten, dan snijden we een deel van haar voeten weg. Ook heb je rechts boven in beeld nog een stukje muur en links nog een stukje van een glazen wand. Dat vind ik zonde. Er gebeurt al meer dan genoeg in de foto, dus ik zou de glazen wand tot beide randen van het beeld door laten lopen.

Je hebt een mooie serie aangeleverd. Er zit een leuk verloop in: de eerste foto oogt heel doordacht en naarmate we verder in je serie komen, ogen de foto’s ook nog wat spontaner en luchtiger. Dat heeft allebei wel wat. Persoonlijk vind ik de eerste foto het mooiste, dat is ook wel een lekker gedurfde stijl. 

 

Wil

Grappig gedaan met die reiger!

Geeft ook wel een mooi contrast: die dame zit daar op dat kleedje met allemaal spullen en lijkt ook druk bezig met iets. En die reiger die staat daar gewoon te staan.

De foto heeft mooie, frisse kleuren en ik vind het tof hoe de kleur van het kleedje nog wat terugkomt in haar clip.

Qua compositie zou ik nog wat naar links gelopen zijn. Nu zit de reiger te dicht bij haar hoofd. Zij zit pal in het midden van het kader en de reiger ook bijna. Het liefst zou ik haar meer rechts in beeld hebben en de reiger meer naar links. Dan komt de foto nog wat meer in balans. 

Die is mooi geworden!

Ik vond het leuk om te zien hoe je aan hem vroeg of je hem mocht fotograferen. Zo blijkt maar weer dat veel mensen dat helemaal prima vinden. 

Ik vind het een mooi beeld met zachte kleuren en hij heeft een heerlijke houding.

Maar als ik kritisch ben, hinkt de foto nog een beetje op 2 gedachten. 

Ik zou denk ik ofwel willen dat er meer gebeurt: bijvoorbeeld dat er nog ergens een duif vliegt, iemand langsloopt of wat dan ook. 

Ofwel ik zou hem wat kleiner in het kader zetten met meer (negatieve) ruimte eromheen. 

Nu ben je als kijker redelijk snel uitgekeken op de foto. 

Mooi moment gevangen! Heel tof hoe de wind onder haar rok komt!

De kleuren van de foto vind ik ook erg mooi. Dat rood komt heel goed naar voren, zeker omdat de rest van de foto bijna geen kleur heeft.

Ik vind het wel jammer dat je net het puntje van de rok mist (links). Die zou ik er wel heel graag bij willen zien.

Ook zit er een stuk grijs onder de foto, ik vermoed dat daar iets mis is gegaan in de nabewerking?

Bij deze foto kom ik wel uit op hetzelfde feedback punt als bij de vorige: het is een leuk onderwerp, maar er gebeurt eigenlijk net te weinig in de foto. 

Je hebt 3 mooie foto’s ingestuurd. Tof om te zien dat je er niet voor terugschrikt om aan mensen te vragen of ze op de foto willen.

Bij de laatste twee foto’s gaf ik aan dat ik nog wat mis. Daar wil ik ter nuancering aan toevoegen dat dat niet gek is als je net begint met straatfotografie. Laat je daar dus vooral niet door afremmen. Het is mooi dat je de interessante personen kunt spotten en het moment kunt vangen. De volgende stap is dan om daar nog een extra dimensie aan toe te voegen. 

Wouter

Die is mooi geworden! 

Toch handig dat je genoeg lengte hebt om de foto met een soort vogelperspectief te maken. Daardoor zit er net een strookje licht gras tussen haar hoofd en de struiken. Dat is erg prettig. 

Toen ik daar vanaf mijn hoogte keek, viel haar hoofd weg tegen de struiken.

Let goed op de uiterste hoeken van je kader. Linksbovenin zit een flintertje licht en dat is net storend. Ik zou de foto licht bijsnijden en dan ben je hem al kwijt. 

Hij is ook heel mooi gekaderd: je hebt aan alle randen een stuk donkere schaduw, maar ook nergens teveel. Mooi in balans. 

Deze vind ik heel erg sterk. Zonder twijfel je sterkste foto. 

Ze zit zo mooi daar: kaarsrecht en helemaal in het boek.

Je hebt vrij veel ruimte om haar heen gelaten en ze zit midden in het kader, maar beide keuzes pakken hier eigenlijk heel goed uit. Als je haar beeldvullend vastlegt, wordt het denk ik te saai. Nu wordt de foto wat dromeriger.

Mooi gebruik gemaakt van de negatieve ruimte.

Ook fijn dat een deel van het gras op de voorgrond onscherp is, dat geeft extra diepte mee. 

Wie hebben we daar!

Hier kun je goed zien hoe vies die spiegels zijn zeg, maar toch vind ik het hier niet storend. 

Mooi om te zien hoe Ruud daar lekker aan het fotograferen is. Leuk detail ook de bril die boven z’n ogen zit (kijkt toch prettiger door de zoeker stel ik me zo voor!)

Zeker de eerste twee foto’s vind ik heel erg sterk. De derde is fototechnisch ook erg geslaagd, maar voelt niet echt meer als een straatfoto en meer als een verslag van de dag / behind the scenes foto. 

De twee eerste foto’s passen qua stijl ook goed bij elkaar. Je hebt in beide gevallen lekker veel ruimte om je onderwerp heen en dat versterkt het onderwerp. Mooi gedaan!