Ga naar de inhoud

Anneke

Is een foto van een deelnemer ook een straatfoto? Ach daar kunnen we over discussiëren 😉

Ik vind het in ieder geval een hele mooie zwart-wit bewerking. Je ziet bij zwart-wit nog wel eens dat het meer grijs-grijs dan zwart-wit is, maar hier vind ik het erg geslaagd.

Het moment is ook mooi gevangen: Thomas in actie. Wel vind ik het jammer dat de focus niet op zijn ogen ligt. Je kunt nog beredeneren dat, doordat de camera scherper is, dat het daar nu meer omgaat dan om zijn gezicht, maar toch had ik dat liever scherp gehad.

Mooie rustige achtergrond achter Sjoerd. Die muur dirrect achter hem heeft een interessante structuur. En dit gaat daarna over in ramen die nog wat diepte meegeven.

Ook is het hier leuk dat je nog iemand in de voorgrond hebt, maar dat je door scherp te stellen op Sjoerd de blik van de kijker heel erg stuurt.

Je onderwerp komt hier mooi los van de achtergrond: hij is in het donker gekleed en achter hem is het een heel stuk lichter.

De compositie zou hier nog wat strakker kunnen wat mij betreft. Hij loopt naar links, maar je hebt vooral rechts veel ruimte. Zonder dat dat naar mijn smaak nu heel veel toevoegt (zeker die bomen vind ik vrij afleidend).

De foto lijkt ook een tikje scheef te staan.

Ik zou hier denk ik ongeveer 1/3 weghalen van de foto, aan de rechterkant, zodat je een vierkante uitsnede krijgt waar hij een klein beetje rechts van het midden staat. Dan loopt hij echt de foto in en ga je je nog meer afvragen waar hij eigenlijk naartoe loopt / naar kijkt.

Zo, die is blij in de regen! 

Leuk dat je hier in de achtergrond nog mensen met een paraplu hebt lopen. Je ziet de regendruppels ook erg mooi hangen in de lucht.

Het liefst zou ik de balans van de foto net anders zien: nu heb je eigenlijk 2 beeldelementen: de man links en de twee mensen (en fiets) rechts. Beide beeldelementen zitten heel dicht tegen de rand van de foto aangeplakt.

Idealiter zou ik de man op de voorgrond wat meer naar rechts zien en de mensen op de achtergrond wat meer naar links. Niet zoveel dat ze echt elkaar in de weg gaan zitten, maar wel zodat ze wat meer loskomen van de rand van de foto. 

Wat een leuke foto! Hij is wel echt blij in de regen.

Ik moest even twee keer kijken, eerst dacht ik dat hij de paraplu vast had en dat hij deze omlaag deed, maar hij duwt een kinderwagen denk ik?

Je hebt hier wel echt een leuk moment gevangen. Wel zou ik kijken of je rechts nog wat weg kunt snijden zodat je die zuil van Douglas kwijt bent. Dit trekt aandacht en dat vind ik jammer.

Ik vind het leuk om te zien dat je de reactie van mensen niet schuwt. Bij de laatste twee foto’s kijken de onderwerpen recht in de camera en weet je dit in je voordeel te gebruiken. Dat is iets wat ik zelf zelden doe, maar wat ik wel heel erg kan waarderen bij andere fotografen. Het is een persoonlijk dingetje of je het leuk vindt om dit te doen of niet denk ik zo. 

Als tip wil ik je nog meegeven om goed te kijken naar de foto naderhand: door dingen weg te snijden, kan een foto een stuk sterker worden. Zeker in het geval van nummer 3 en 5. Hoe meer je dit achteraf doet, hoe beter dit na verloop van tijd ook tijdens het fotograferen al lukt.

Arno

Leuk hoe de fietsers op de achtergrond zichtbaar zijn en de fiets op de voorgrond. Ook zie je nog een rondje ( de 0 van 30) op het wegdek om in het thema van de ronde vormen te blijven. 

 

Het zou het mooiste zijn als je een fietser van de zijkant had gefotografeerd. In dit scenario is dat zeer onwaarschijnlijk, omdat je daar weinig opties hebt om af te slaan. Maar dat is meer een algemeen puntje: ik heb gemerkt dat fietsers een mooiere vorm hebben van de zijkant, wanneer je beide wielen goed ziet, dan van de voor- of achterkant. Iets om in het achterhoofd te houden.

 

 

Mooi meebewogen met het onderwerp. Dat geeft heel veel snelheid en beweging mee aan het onderwerp. De foto is lekker rustig: alle aandacht gaat uit naar het hoofdonderwerp. Ook zijn ze echt heel goed scherp. Vaak zie je dat het bij zo’n foto lukt om het onderwerp redelijk scherp te krijgen, maar hier is het je echt goed gelukt om het zeer scherp te krijgen.

Mooi doorkijkje waar de fietsen weer een prominente rol spelen. Het kijkt prettig dat zijn gezicht een van de lichtste delen van de foto is, omgeven door donkere vlakken. Zo gaat er veel aandacht naar uit.

 

Ik vind de foto wel wat drukker dan je andere foto’s. De tekst op de parasols helpt daar niet in mee. Ook is er naar mijn smaak onderin beeld nog wat teveel ruimte.

Mooi beeld! Tof hoe je wel de onderkant van haar gezicht ziet, maar haar ogen niet. De rood gelakte nagels zijn een leuk detail. En die kleur komt ook nog eens terug in de achtergrond op de natte straat.

 

Al met al een interessante foto!

 

Ik ben zelf niet zo’n fan van de kleur bruin van die tegels in de binnenstad van Nijmegen. Daar kun je weinig aan doen behalve de foto zwart-wit maken, maar het rood van de nagels en het blauw van de paraplu vind ik juist zo sterk. Dat is dus een flink dilemma waar ik zelf ook nogal eens mee worstel bij foto’s in de binnenstad van Nijmegen.

Wat leuk die drie verschillende paraplu’s. Ik heb hen inderdaad ook nog zien lopen, leuk onderwerp voor een foto!

 

De compositie vind ik wat twijfelachtig, aangezien ze naar links het beeld uitlopen en je rechts nog erg veel ruimte hebt. Het lijkt me hier mooier om de compositie wat aan te passen op hun looprichting.

 

Zelf ben ik niet zo’n fan van de kleurbewerking in deze foto, het lijkt een soort half sepia effect te zijn? Maar goed, dat is een smaakkwestie.

Al met al heb je een reeks mooie foto’s gemaakt waarbij het je over het algemeen erg goed gelukt is om de composities rustig te houden. Als kijker weet ik direct waar ik moet kijken en wat het doel van de foto is en dat kijkt erg prettig!

Bob

Mooi hoe je de beweging van de bus hebt vastgelegd. De rode kleur van zijn jas trekt ook lekker de aandacht.

 

Ik zou qua compositie liever nog wat meer ruimte links zien. De man staat wel heel erg tegen de rand van het beeld geplakt. Rechts stoor ik me juist aan de tekst op het bord. Dus door de camera iets meer naar links te bewegen, had je die beide punten kunnen aanpassen.

 

Het is je net niet helemaal gelukt om de man goed scherp te krijgen. Het scheelt niet veel, maar een iets kortere sluitertijd of een iets vastere hand zou het verschil kunnen maken (vaak maak ik een aantal foto’s en zijn sommige perfect scherp en anderen net niet.)

 

Het valt me trouwens op dat je behoorlijk veel sensorvlekjes hebt. Nu valt dat op: je gebruikt overdag een lange sluitertijd, dus een klein diafragma, dus je scherptediepte wordt groter. En dan vallen die vlekjes eerder op. Als je die vaker tegenkomt, kan het slim zijn om de sensor een keer te laten reinigen.

Je hebt een mooi moment gevangen. De blikken in de ogen heb je erg goed vastgelegd. Ze lopen weliswaar het beeld uit, maar doordat er achter hen nog een muurschildering is met juist hele vrolijke schilderingen, vind ik dit niet zo’n probleem. 

 

Wel vind ik het jammer dat ze niet goed scherp zijn. De sluitertijd van 1/40 is te lang om bewegende mensen goed vast te leggen. Probeer minimaal 1/125 aan te houden en wanneer mensen echt snel bewegen, zelfs nog korter.

Leuk hoe die lamp lekker fel licht geeft in dit beeld. Ook hier heb je een mooie blik gevangen. Het vogelperspectief werkt goed om de foto rustig te houden en alle aandacht naar het onderwerp uit te laten gaan. Je zou wel kunnen beredeneren dat de foto iets te rustig / saai wordt doordat je echt alleen de persoon en de straatstenen hebt. Het zou dan leuk zijn als er ergens in beeld nog een 2e persoon is; hetzij helemaal, hetzij alleen de voeten.

 

De foto staat ook scheef. Soms kan dat een bewust effect zijn en leuk werken, maar hier ben ik er persoonlijk niet zo’n fan van en zou ik hem liever recht zien. 

 

Bij Arno had ik het nog over de lelijke kleur van de straatstenen. In zwart-wit heb je daar hier gelukkig minder last van.

Heel mooi moment vastgelegd! Ze hebben jou duidelijk niet doorgehad hier en je hebt dit echt als een vlieg aan de muur kunnen observeren.

 

Ook vind ik het heel mooi hoe alle regendruppels al vallend nog zichtbaar zijn. In de achtergrond zijn er nog 2 pijlen die richting de lachende man wijzen. Leuk detail.

Mooi hoe ze op volle snelheid de tunnel uitkomen. De wind in de haren geeft een extra gevoel van snelheid en beweging. 

 

Ik zou de foto wel iets donkerder maken. De twee personen op de fiets zijn naar mijn smaak te licht.

 

Ook kan de compositie hier strakker. Rechts in de hoek bovenin is een bolletje (camera?) en daaronder nog een stukje van de rand van de tunnel te zien. Dat zou ik beiden weglaten. Eventueel kun je links en onder nog wat wegsnijden en dan wordt de foto een stuk sterker: het gaat dan puur om de fietsers, de diagonale lijn en de kleine personen achterin.

 

 

Al met al heb je een mooie serie gemaakt. Ik raad je aan om goed te letten op je sluitertijd en op het recht houden van de camera voor een nog hogere kwaliteit. Het lukt je in ieder geval erg goed om de juiste momenten te vangen, mooie gezichtsuitdrukkingen!

Frouwke

Mooie subject separatie bij de fietser rechts in beeld. Hij komt mooi los van de achtergrond. Verder is de foto wat drukker, maar dat houdt elkaar ook mooi in balans.

Het bordje met ‘stoppen voor de streep’ vind ik storend, mijn ogen blijven getrokken worden naar de tekst, terwijl die niet iets toevoegt aan de foto wat mij betreft.

De beeldkwaliteit is niet zo mooi: het lijkt erop dat je een hele kleine uitsnede gemaakt hebt.

Er is licht aan het einde van de tunnel!

 

De lijnen rechts in beeld trekken je blik mooi verder de foto in. En de gebouwen aan het einde van de tunnel reflecteren leuk in de tegels.

 

Ik vind de foto wel te donker. Het beoogde onderwerp is hier het tweetal fietsers en daar trekt mijn oog niet heen: ik word meer getrokken door het einde van de tunnel, want daar is het lichter.

 

Dit is een moeilijke afweging: je had kunnen kiezen om de hele foto een stuk lichter te maken, maar dan zou het einde van de tunnel overbelicht zijn. Of je had een paar passen naar links kunnen doen om te zorgen dat je de silhouetten voor het lichtste deel van de foto krijgt. Dan ben je wel de lijnen rechts in beeld wat kwijt.

 

Dus als ik zo redeneer, zou ik deze foto het liefst met een voetganger zien. Dan kun je op dezelfde plek blijven staan en toch iemand voor het lichtste deel van de foto krijgen, waardoor het contrast in je voordeel werkt.

Interessane plaat! Mooi hoe de structuur van de paraplu’s overeind blijft, ook al maak je gebruik van een langere sluitertijd en de beweging.

 

Ik vind het effect op de twee personen met de paraplu’s erg mooi. Ook is de verdeling van licht en donker leuk: nog net wat reflecties in de natte tegels links bovenin en natuurlijk die twee witte schoenen die lekker veel aandacht krijgen.

 

Ik vind het wel jammer dat de straatstenen ook bewogen zijn. Die had ik graag scherp gezien, ook al is dat makkelijker gezegd dan gedaan.

Deze foto vind ik een stuk drukker dan de vorige. Nog los van het feit dat hij ook hier niet helemaal scherp is door de beweging.

 

De mensen me de paraplu’s vind ik leuk werken met de beweging: de voeten zijn min of meer scherp en de rest is bewogen van hen.

 

Maar de achtergrond is vrij druk. Ook zou ik nog wel wat meer ruimte boven en onder de mensen willen hebben: het is nu wel erg krap uitgesneden.

Mooi doorkijkje!

En leuk ook dat daar precies mensen met paraplu’s doorheen lopen.

 

De uitsnede vind ik mooi, ik twijfel nog wat of ik de stoelen en tafels weg zou snijden of niet, maar het is al met al een prettige compositie.

 

Van mij zou het nog wel wat lichter mogen zijn achter de mensen met de paraplu’s. Dat is meer een nabewerkings dingetje dan iets wat je ter plekke kunt doen.

Al met al heb je een interessante serie zwart-witfoto’s gemaakt. De composities van nummer 1, 3 en 5 spreken met het meeste aan. Over het algemeen mogen de foto’s van mij nog wel wat lichter. Ook raad ik je aan om thuis eens uit te proberen welke sluitertijden je uit de hand scherp kunt krijgen.

 

Dit hangt af van ten minste 3 factoren:

– Hoe vast is je hand

– Hoe goed is de beeldstabilisatie van je camera (en staat die aan?)

– Wat is je brandpuntsafstand (op 28mm kun je een langere sluitertijd gebruiken dan op 70mm)

 

Het is heel prettig om te weten waar de grens ligt bij jou en jouw camera.

 

Tip: ik gebruik hiervoor ook nog wel eens de drive mode ‘continuous’. Je drukt de ontspanknop dan in en de camera blijft achter elkaar foto’s maken tot je de knop weer loslaat. Meestal is foto nummer 2 of 3 al een stuk scherper dan foto 1: bij de eerste foto druk je namelijk de knop in en dat zorgt voor trilling. De tweede en derde foto zijn vaak alweer een stuk stabieler. En sowieso heb je een grotere kans dat er een goede tussen zit als je er meerdere maakt.

Hans

Mooie verticale foto met veel diepte en verticale lijnen. Je wordt als kijker goed meegenomen langs de weg die hij aflegt. 

 

Ik vind het wel jammer dat je hier hebt scherpgesteld op de huizen op de achtergrond en dat de man onscherp is. Dit is een lastig element van straatfotografie: alles gebeurt razendsnel en je moet dan maar op tijd op de juiste plek scherpstellen. Het beste advies wat ik daarvoor kan geven is om te blijven oefenen 😉

Mooi moment van een man die buiten z’n kopje koffie aan het drinken is. Je ziet hem naar links kijken, maar je ziet niet waar hij naar toe kijkt. Dat maakt de foto interessant.

 

Wel vind ik de foto als geheel te donker. Een beetje donker kan hij wel zijn om een wat duister gevoel mee te geven, maar naar mijn smaak is dat nu teveel.

Wat een bijzondere paraplu! De compositie vind ik wel wat rommelig: je hebt links nog die picknicktafels en zij loopt voor je gevoel eerst tegen die palen aan. Het liefst zou ik zien dat je haar gefotografeerd had als ze een paar meter verder was: dan is het beeld al een stuk rustiger. Uiteraard had je dan zelf ook net wat verderop moeten staan voor het beste resultaat.

 

Mooie felle kleur geel van de paraplu. Dat komt nog goed overeen met de schoudertas. Deze foto vind ik ook te donker. Ook zou er nog een element bij mogen komen om hem wat interessanter te maken. Bovenin beeld zie je wat geel, dat is een mooi samenspel met de paraplu, maar nu is het heel subtiel. Misschien had je daar nog wat meer van in beeld kunnen brengen.

Naast bomenknuffelaars heb je tegenwoordig ook parasolknuffelaars? 😉

 

Grappig beeld waar 2 kleuren de boventoon voeren: die van de parasols en die van haar jas. Ook valt het op dat alle lijnen ofwel horizontaal ofwel verticaal zijn en dat wordt doorbroken door haar armen die een sterke diagonale lijn vormen.

 

Al met al heb je een mooie serie neergezet met opvallend veel verticale foto’s. Leuk dat je daar lekker veel mee experimenteert. Wel raad ik je aan goed te letten op de belichting en de autofocus om te zorgen dat de foto’s technisch nog een niveau beter worden.

Paul

Kijk, hier is het je gelukt om een aantal mensen haarscherp vast te leggen en een aantal mensen bewogen. Dat geeft een mooi contrast.

 

Ook leuk dat je oog getrokken wordt naar de dame in het rood die goed scherp is en die je recht aan lijkt te kijken. Al met al is het een foto waar heel veel gebeurt en dat is tegelijkertijd de kracht en de zwakte. Maar ik zie niet hoe je daar hier heel veel aan had kunnen doen. Wel raad ik aan om de foto recht te zetten: hij staat een tikje uit het lood.

 

Die onderdoorgang is een interessant decor voor straatfoto’s: je krijgt mooi contrast tussen licht en donker. Ook valt het licht mooi door de paraplu heen, en spiegelt de straat op een mooie manier. 

 

Wel vind ik het jammer dat je het krijtbord in beeld hebt gebracht. Zo gaat mijn oog lezen welke vacatures het Vlaams Arsenaal heeft i.p.v. dat mijn aandacht uitgaat naar de personen op de foto.

Mooi veel diepte in deze foto. Zowel het perspectief (licht vogel-) als de kromming van de straat vind ik hier een mooi effect geven. Wel vind ik het moeilijk om te kiezen waar mijn aandacht heen moet:

 

Voorin rechts wijst iemand en die persoon is het grootst in beeld, omdat hij het meest dichtbij is. Maar hij is onscherp en maar half in beeld. Daardoor wordt het moeilijk inschatten of de foto om hem draait of om alle personen in de achtergrond. Ik zou het sterker vinden als je hier had gekozen om ofwel hem scherp in beeld te brengen en volledig ofwel om hem weg te laten en de aandacht naar de personen in de achtergrond te laten gaan. 

Mooi beeld van die twee figuren in de tunnel. Een leuk onderwerp, ze komen lekker dreigend over, helemaal doordat je ze als silhouet ziet. Het adidaslogotje licht nog wel lekker op.

 

Ik vind het wel jammer dat de fietser zo dicht bij hen is. Je hebt het duo en de fietser en ik zou die wat beter verdeeld willen zien door de foto. Bijvoorbeeld het duo dichtbij en de fietser ver weg, of het duo links en de fietser rechts. Nu zitten ze elkaar wat meer in de weg.

 

Ook zou ik deze foto graag in zwart-wit zien: de kleur vind ik weinig toevoegen en ik denk dat zwart-wit daar een goede oplossing voor is.

Mooi de rauwe kant van de straat in beeld gebracht! Voor de foto is het ergens ook wel fijn dat je het gezicht van de gearresteerde persoon niet ziet. Het is een mooie documentaire stijl foto die niet zou misstaan bij een nieuwsartikel over misdaad in de Bloemerstraat. 

 

Tof dat je precies het moment hebt gevangen dat hij in de auto wordt gezet! 

 

Je hebt een aantal mooie momenten gevangen en die op een creatieve wijze vastgelegd. Wel zou ik oppassen dat je niet teveel in een foto wil laten zien. Door minder in beeld te brengen, kun je de blik van de kijker meer sturen.

Sjoerd

Is dit de Bloemerstraat en had je inderdaad de opdracht om die van de mooie kant te laten zien? Zo ja, dan is het je inderdaad gelukt om een heel ander gezicht van de straat te laten zien dan de arrestatie die Hans vastgelegd had.

 

Leuk dat je hier gekozen hebt voor zo’n symmetrische compositie waarbij je de beide vierkanten op de ramen volledig in beeld hebt gebracht. Zij is perfect in het midden en mooi gevangen in het midden van haar stap. Al die verschillende planten vormen een heel mooi decor.

 

Wel is er scherpgesteld op de achtergrond en dat vind ik hier jammer. Het verschil is subtiel, maar valt toch wel op. 

Goed gelukt! De man is mooi scherp en de bus een perfect waas. Leuk dat het je qua timing gelukt is om van links tot rechts de bus in beeld te hebben. Hij lijkt hier geen begin of eind te hebben.


Mooie combinatie van een bewogen onderwerp met een scherp persoon in beeld. 

Wat een heerlijk moment heb je hier vastgelegd!

Ik krijg er echt een beetje ‘dancing in the rain’ vibes van. 

De timing is goed, de foto is verder lekker rustig en je hebt de volledige reflectie nog in beeld gebracht.’

Wat mij betreft zou hij nog wat lichter mogen. Die tegels wil je natuurlijk ook niet overbelicht hebben, maar er is nog wat speelruimte om de foto net wat meer pit te geven.

Mooie zwart-wit omzetting heb je hier gedaan. De jassen zijn lekker helder en de rest van de foto is wat donkerder, waardoor de aandacht direct naar het tweetal onder de paraplu’s gaat.

De man heb je op een heel mooi moment in de stap vastgelegd, maar de vrouw ervoor wat minder. Daar moet je een beetje geluk mee hebben, voor 1 persoon is dat te timen en voor 2 niet meer.

Ik heb wel wat twijfels over de compositie. Ze lopen nu naar rechts het kader uit, met meer ruimte achter hen dan voor hen. Maar ik ben er niet helemaal uit wat ik hier het sterkst zou vinden.

Volgens de klassieke compositieregels zou je hier de ruimte meer rechts moeten laten, maar ik ben wel bang dat de foto daar te saai / voorspelbaar van wordt. Dilemma’s 😉

hier loopt het tweetal wel heel mooi synchroon: beiden op hetzelfde punt in de stap.

Zo’n paraplu gecombineerd met vogelperspectief heeft als extra effect dat je de gezichten niet meer ziet, wat ik hier wel leuk vind: dat voegt wat mysterie toe aan de foto.

Wat mij betreft had je hier nog wat krapper mogen kaderen. Er is vrij veel ruimte aan de onderkant die niets toevoegt en ook de vuilnisbak links zou ik weglaten. Dan komt het tweetal nog wat groter in beeld en dat is waar de foto om draait hier.

Al met al heb je een mooie serie met hele prettige composities en goede timing. Het moeilijkste element van straatfotografie is dat je tegelijk met meerdere dingen bezig moet zijn (compositie, instellingen, timing etc.) en dat gaat je erg goed af. Ik zie nog wel ruimte voor verbetering om echt de puntjes op de i te zetten. Het beste wat je daarvoor kunt doen is, hoe clichématig het ook klinkt, veel blijven fotograferen.

Thomas

Mooie rustige compositie en leuk hoe die leuning met een diagonale lijn door de foto loopt. De compositie zou nog een fractie strakker kunnen: onderin beeld kun je een klein stukje wegsnijden. Je hebt daar nu een flintertje straat dat doorloopt.

Ook zou wat mij betreft de foto nog iets meer pit mogen krijgen in de nabewerking: hij is nu heel rustig van kleur en licht. Ik zou hier ook zeker niet overdrijven, maar ik zie wel kansen om hem nog wat op te frissen. 

Ah, hier was je gespot! Leuk vrolijk beeld. Ik zou hier wel kiezen voor een vierkante uitsnede waarbij je een deel rechts wegsnijdt. Dat voegt hier voor mij weinig toe (bij de vorige foto vond ik het wel passen in de compositie, hier wat minder).

Leuk detail dat je hier een lampje achter het raam ziet. Dat zegen we niet bij de vorige foto, maar is wel een mooie toevoeging.

Ook dit is een heel mooi doorkijkje. We hadden het doorkijkje bij het Vlaams Arsenaal al een aantal keer gezien bij de andere deelnemers en jij voegt hier nu deze aan toe, mooi.

Die gele paraplu knalt ook lekker eruit en trekt veel aandacht. Dat is een stuk leuker dan wanneer je hier een grijze paraplu zou hebben.

De foto is verder wel vrij druk. Je hebt de man die links staat, dan nog een groepje in de achtergrond en ook rechts in de spiegeling nog mensen die de aandacht trekken. Gelukkig gaat de aandacht wel direct naar de mensen met de paraplu, maar ik zou ook wel willen proberen wat je kunt doen om de foto rustiger te krijgen. Bijvoorbeeld door wat verder weg te staan en meer in te zoomen.

Daar heb je ook weer een hele mooie blik gevangen. De structuur van haar jas komt ook mooi over in zwart-wit.

In de bus zie je nog een aantal anonieme personen. Da’s een mooi effect. Qua compositie zou ik dit nog wel eens wat extremer willen zien: ik zou aan de bovenkant en aan de linkerkant wat wegsnijden.

Bovenaan tot het reflecterende, zwarte gedeelte en links toch zeker tot aan de bus. Dan heb je geen omgeving meer en wordt de foto nog wat dramatischer: je gaat dan echt puur kijken naar haar en de figuren in de bus. 

Een klein detail nog: ik zou wat meer ruimte onder haar tas / schoenen willen zien. Dat is nu wel erg krap.

Deze foto geeft ook een lekker rauw beeld van de straat weer door de missende letters op de gevel. Ook een contrast tussen de foto’s die er heel clean en rustgevend uitzien en de smoezelige gevel daarboven.

Dat is ook helemaal geen goed Nederlandse tekst trouwens, Chinese gezond massage. Wat is een gezond massage? 

Maar goed, voor mij is het wel pas een echte straatfoto als er mensen op staan (anders dan de dame op de foto op de ruit).

Ik kan me voorstellen dat dit interessant is als er iemand voorbij loopt precies voor de deur (dat is het enige egale vlak in de foto). Dan kun je die persoon scherp afbeelden of juist bewogen. Voor mij zou dat de foto wel afmaken.

Al met al heb je een aantal mooie momenten vastgelegd. Het heeft zeker in je voordeel gewerkt om een goede plek te kiezen en om daar te wachten op de voorbijgangers voor de rustige achtergrond. Maar ook daarbuiten heb je een aantal interessante momenten kunnen spotten. Ga zo door!